Vad blir det för mat? – 5 smarta tips för att spara tid i vardagen

Detta inlägg är i samarbete med Matkasse Topplistan.

Matkassar

Hur mycket tid lägger du på att bestämma vad du ska äta varje dag? Eller på att leta efter saker hemma?

Eftersom jag har läst så mycket om hur man sparar tid i vardagen så är jag nästan en expert. Kanske inte på att verkligen följa alla dessa råd, men kunskapen finns. Därför tänkte jag bjuda på lite tips på vad man kan göra för att minska tiden som bara försvinner varje dag.

Bilderna ovan är på matkassar jag fått hem genom åren och är man – som jag – väldigt omotiverad till att laga nya maträtter så är det ett bra exempel på något som man kan nyttja för att spara tid och pengar samt minska på matsvinnet. Men mer om det i min lista nedan:

  1. Var sak på sin plats
    Jag har kommit fram till att det som tar näst mest tid i min vardag är när jag inte hittar saker. Att gå runt och leta tar så mycket tid och energi att det här känns som ett av de viktigaste tipsen. “Mise en place” som vi sa på baristautbildningen, “allt på plats” istället för att dumpa allt där man står. Så lägg en minut på att lägga tillbaka allt där det ska förvaras istället för att ha en låda full med saker som du någon gång måste ta och sortera.
  2. Planera dina måltider
    Att bestämma sig för vad man ska laga för mat tar enormt med tid. Ibland kan jag gå och tänka på det i flera timmar innan jag ska handla och laga till maten. Om man inte redan är en mästerkock så kan man behöva leta rätt på recepten också. Så att prenumerera på en matkasse kan spara så mycket tid! Jag har testat flera stycken och det är verkligen en vardagslyx att slippa gå och handla, men även att slippa tänka på maten innan det är dags att laga till den. Att man får prova på nya spännande maträtter är bara det en trevlig bonus. Så jag kan varmt rekommenderar att ni provar på det åtminstone en gång. Behöver du hjälp med att välja en matkasse så finns alltid Matkasse Topplistan, som bjuder på jämförelser, recensioner, rabatter och givetvis även har en topplista över de bästa matkassarna 2019.
  3. Lägg ner multitasking
    Det här är det jag har svårast att sluta med. Jag älskar att göra flera saker samtidigt! Men enligt forskare så ökar det ens stressnivåer och kan minska produktiviteten med 40%. Det gäller förstås inte alla, men generellt sett så ökar risken för att bli distraherad och tappa tråden när man gör flera saker samtidigt.
  4. Skriv ner allting
    När man skriver ner vad man ska göra och har gjort, med en penna på ett papper så gör det att man kommer ihåg saker lättare, gör vardagen mer organiserad och man behöver inte dubbelkolla lika ofta vilket sparar tid. Man kan givetvis göra en kopia av sin “att göra”-lista eller kalender på datorn eller telefonen, men det gör stor skillnad av att skriva ner allt i en fysisk almanacka eller dagbok.
  5. Effektivisera din vardag
    Vi har alla olika rutiner och problem, så det gäller att identifiera vad som tar mest tid i din vardag. Det kan exempelvis vara tiden det tar att bestämma vad man ska ha på sig (lägg fram kläderna kvällen innan och håll dig till det), tiden som man lägger på YouTube varje dag (sätt på en timer och kolla en bestämd tid, sen stänger du av oavsett om du kollat klart eller ej), tiden du lägger på att göra saker du egentligen inte vill göra (det är dags att börja säga nej även om det är obekvämt att göra det.)

Gör en egen lista över saker du kan spara in tid på och dela den gärna så att fler börjar rannsaka sin egen vardag. Då kan vi alla få mer tid över till vila och återhämtning. Det är något som du absolut inte ska skära ner på!

Event på IKEA

För några veckor sedan så var jag på ett event hos IKEA Uppsala och fick ta del av nyheterna inför julen. Det bjöds på juliga snittar och dryck samt lite tävlingar.

Julens mönster har kommit till med inspiration från både Japan och Dalarna. Här hemma hos oss (med guld/mässing) så kanske det inte passar in riktigt, men har man en sån där mysig lantlig stil så är det bara att gå loss på julsortimentet.

Jag har sedan jag var liten drömt om att få jobba på IKEA just för att jag har så bra koll på vart allting finns och har alltid varit en expert på att montera ihop möblerna – trots att jag avskyr att spika fast bakstycken på bokhyllor och liknande. IKEA i Uppsala har så trevlig personal, så om jag byter jobb någon gång så hade jag helst jobbat där!

Årets julvärd 2019

Jag ligger fortfarande sjuk efter förkylningen som min pojkvän smittade mig med,  men kände mig lite piggare när jag såg vem de valt ut till Årets julvärd 2019: Marianne Mörck. Äntligen en mysig och omhändertagande tomtegumma som varken är programledare eller mello-artist (Marianne är dock sångerska.) Skådespelare och komiker är det jag vill se, lite äldre mysgubbar och mysgummor. Som Arne helt enkelt. Henrik Dorsin har enligt mig varit den bästa sedan Arne, men Marianne kommer att bli toppen! För även om jag slutat att kolla på TV, så drar vi alltid igång SVT Play på julafton.

Vad tycker ni om årets julvärd?

Tur att man har kaffe hemma

Jag ligger hemma sjuk så det blir inte mycket gjort den här söndagen. Vi får fira fars dag någon annan dag helt enkelt. Jag var tvungen att gå hem tidigare från jobbet i torsdags för att jag hade så ont i nacken. Misstänkte nackspärr först, men det var hela trapeziusmuskeln på min högra sida som ömmade och mot kvällen så fick jag en djävulsk migrän.

Det hela började på morgonen när jag åkte bussen in till stan. Satt och kollade ut genom fönstret och vände på huvudet först när jag skulle gå av och efter det så har jag haft ont. Nacken och axeln är fortfarande ömma, men jag har även dragit på mig feber och börjar nu få ont i halsen. Det senare än nog tack vare älsklingen som tappade rösten för några dagar sedan och har varit förkyld i helgen. Så vi får se vad jag ska göra på måndag. Jag har flera möten inplanerade, men man bör väl inte gå och riskera och smitta sina kollegor? Kanske mår jag bättre tills dess! Håller tummarna för det.

Vilken tur att jag hann köpa hem en påse bönor på Ica MAXI innan jag mådde sämre, för utan kaffe så känner jag mig ännu sjukare.