Årets Formex var minst lika inspirerande som tidigare år. Stockholmsmässan är enorm och det var fullmatat med både nya och gamla favoriter.

Temat för vårens Formex var A new palette och det innebar en hel del spännande färger och former. Man får inte vara rädd för starka kulörer, men som ni ser på bilderna så är det fortfarande jordnära färger som dominerar.

Fokuset låg dock på våra förändrade konsumtionsvanor och hur fler väljer att handla online. För att vi ska besöka fysiska butiker så behöver de erbjuda något mer än bara produkter. När man handlar i butik så ställs högre krav på personal och bemötande. Det ska vara en upplevelse helt enkelt.

Det pratades även en del om hur vi blivit mer miljömedvetna och att man satsar än mer på hållbarhet och att faktiskt konsumera mindre. Många utställare lyfte fram slitstarka produkter.

Kindful Soul

Harmonisk energi, naturnära, sensuella taktila sensationer. En Isländsk ponny fick illustrera den här trenden med enkla material, och färger som är lätta att blanda.

New materialism

Här dominerar hållbarhetstänk med återvunna material, flätande naturmaterial och en tidlös design.

More is more

Less is a bore! Jag älskar den här trenden. Man blir glad av de vågade färgerna och mixen av olika material och texturer. Det är kreativt och konstnärligt med 80-tals känsla.


Vårens Guest Influencer, den färgstarka Dame Zandra Rhodes, har verkligen fått till flera av årets trender. Den syns väl i hennes kläder, men även i hennes inredning. I mässans entré så hade de återskapat delar av hennes hem. Hon kombinerar och gör om saker hon redan har, vilket är ett bra exempel på hur man kan göra för att minska sin konsumtion och återanvända gamla saker för att skapa nya intryck i hemmet.

Mycket trevligt att få ta del av alla nyheter och det kommer givetvis mer framöver. 200+ bilder blev det även denna gång. Men jag tänkte även skriva lite om hur det är bakom kulisserna på mässan. Som i det underbara pressrummet. En oas för oss som skriver om mässan.

Pressinformationen i pressrummet har däremot minskat en hel del på senare år. Nu är det mest små flyers och det skapar inget sug efter att söka mer information. Det är verkligen synd om alla journalister som måste springa runt till alla montrar och försöka hinna med flera pressträffar på samma gång istället för att få allt lättillgängligt och stressfritt här. De utställare och PR byråer som faktiskt lägger ner tid på att ordna med pressmaterial (både här och på träffarna) ska ha en stor eloge för sitt arbete! Stort plus för information på USB också, det underlättar och sparar en massa tid.

Några trevliga nyheter som jag la märke till var de många fler sittplatserna på mässan. Man kunde lätt ta en paus på de många stolar, bord och bänkar som fanns utställda i mässhallarna. Jag uppskattar även laddningsstationerna som gör det enklare för oss som inte har möjlighet att sitta stilla och vänta på att telefonen ska ladda klart.

Jag tycker tyvärr att årets Pop up Shop var lika fattig som vanligt. Jag hittade massor med nya favoriter på mässan som jag hade köpt med mig direkt om de hade funnits här. Tydligare priser och information om varje produkt vore något man borde se över inför kommande mässor. Här behöver det inte vara snyggt utan enbart lätt att hitta rätt.

Jag tackar för en fin mässa i år igen och hoppas att vi ses även till hösten. Jag önskar att jag hade tid att besöka och prata med fler mindre aktörer på mässan, men jag förstår att prio ligger på att skapa kundkontakter. Det går alltid att höra av sig till mig om man vill uppmärksamma någon spännande nyhet som jag har missat!

Du kanske även gillar